Procés d'Orientació

La sessió prèvia a l’aplicació del qüestionari d’autoconeixement ha d’incloure l’explicació de les fases del procés d’orientació, una introducció als diversos continguts d’aquest apartat i una explicació de la importància que té el fet de conèixer-se un mateix en el procés d’orientació i presa de decisions.
Orientacions per al professorat:

  • Informar l’alumnat del calendari previst per a cadascuna de les sessions.
  • Presentar el qüestionari com una guia, un acompanyament en el procés, no com un únic recurs.
  • Informar l’alumnat que si té qualsevol dubte pot consultar-lo al tutor/a i/o orientador/a.
  • És important que el professorat indiqui que el qüestionari d’autoconeixement és una part del procés de recollida d’informació, però        que cal completar-lo amb l’historial acadèmic, itineraris del sistema educatiu, món laboral, etc.
  • Si teniu alumnes amb problemes de comprensió lectora podeu imprimir el qüestionari en paper, per tal de treballar-ne la comprensió de les preguntes i facilitar-los l’autonomia en les respostes. Recordeu que hi ha l’opció de guardar el qüestionari i fer-ho amb més d’una sessió.
Seqüencialització

  • Presentació de l’assignatura
  • Pluja d’idees en referència al que coneixen de l’orientació acadèmica i professional (Pre-test)
  • Vídeo orientació acadèmica i professional
  • Explicitació dels continguts de l’assignatura.
  • Explicitació del dossier de l’alumne d’orientació acadèmica i professional
  • Explicitació dels continguts del bloc
  • Explicació de la importància que té el fet de conèixer-se un mateix en el procés d’orientació i presa de decisions
  • Dubtes i qüestions
  • Avaluació (Post-test)
Avaluació

Pluja d’idees en referència al que coneixen de l’orientació acadèmica i professional (Post-test)


BRAINSTORMING O PLUJA D'IDEES
El Brainstorming O pluja d'idees, s'utilitza per generar lliurement un gran nombre d'idees que portin a prendre la millor decisió en grup per resoldre un problema.
La tècnica de la pluja d'idees inclou una sèrie de regles estrictes el propòsit és fomentar la producció d'idees evitant la inhibició dels participants. Les regles bàsiques són:
  • S'expressen idees independentment de la qualitat d'aquestes. Cap idea és massa ridícula. S'encoratja els membres del grup a què exterioritzin qualsevol idea que sigui extremista o sembli fora de lloc.
  • Es permet elaborar idees expressades per altres. Cada idea presentada pertany al grup, no a la persona que la dóna. D'aquesta manera, els integrants del grup poden utilitzar i elaborar noves idees basades en les dels altres.
  • No s'avaluaran les idees fins que no s'hagin expressat totes. Cap idea ha de ser criticada. El propòsit de les sessió és generar i no avaluar idees.
Una sessió de Brainstorming consta de 3 fases:
  • 1a Fase: Es planteja que coneixen en referència a l'Orientació Acadèmica i professional i els membres del grup, de manera individual, comencen a generar idees, tot anotant-les a la pissarra.
  • 2a Fase: Les idees generades es posen en comú entre tots els membres, a partir d'aquí es tornen a generar noves idees.
  • 3a Fase: Es tornen a posar en comú totes les idees i mitjançant un consens, s'arriba a una conclusió, a una definició del concepte.
La tempesta d'idees és una tècnica que permet la producció de solucions creatives o imaginatives a les qüestions plantejades, en aquest cas referent al que coneixen de l'Orientació Acadèmica i Professional.
El seu objectiu principal és generar idees.


VIDEOS ORIENTACIÓ ACADÈMICA I PROFESSIONAL









PER ON COMENÇAR - ASPECTES A TENIR EN COMPTE ABANS DE PRENDRE UNA DECISIÓ
Pautes per aprendre a conèixer i entendre l'entorn en què vius: factors personals i externs de la presa de decisions.
Conèixer-se a un mateix i conèixer les opcions entre les que pots escollir són dos elements clau per assegurar una bona elecció. Conèixer les teves característiques personals et permetrà confrontar-les amb les alternatives d'estudis i professions a escollir.
Primer de tot hi ha els ASPECTES PERSONALS, que depenen d'un mateix. Reflexionant sobre tots ells aprendràs a conèixer-te.
  • LES HABILITAT, CAPACITATS O APTITUDS
    • Què saps fer bé?
    • Què ets capaç de fer?
    • En què destaques?
    • Quines matèries o assignatures se't donen millor?
Exemples: cuinar, arreglar aparells, escriure o parlar un idioma, dibuixar, memoritzar una cançó, inventar objectes originals, entendre un mapa, jugar a futbol, cantar i ballar, resoldre problemes matemàtics, maquillar i pentinar a les amigues, fer jocs de construcció,...
  • LA PERSONALITAT
    • Com ets?
    • Com et comportes?
    • Què et diferencia dels demés?
Exemples: ets una persona extrovertida, ordenada, reflexiva, idealista, optimista, constant, tossuda, indecisa, activa, tranquil·la, parladora, mandrosa, manaire, capritxosa,...
  • ELS VALORS
    • Què és important per a tu?
    • Quines són les raons últimes de les teves decisions?
Exemples: el prestigi, no tenir a ningú que et mani, mana tu i poder organitzar-te el temps, tenir una professió creativa, guanyar molts diners, ajudar als demés,...
  • ELS INTERESSOS PROFESSIONALS
    • Què t'agrada fer?
    • Quines són les teves preferències?
    • Què tens ganes de fer durant el teu temps lliure?
Exemples: muntar i desmuntar aparells electrònics, escoltar música, anar d'excursió i observar la natura, fer punt de creu, estar amb els amics i parlar, anar al cinema o al teatre, arreglar la bicicleta, llegir, fer de cangur de nens,...
Per altra banda hi ha els FACTORS EXTERNS, els que no depenen d'un mateix sinó de l'entorn on es viu.
Ens referim a l'àmbit de la formació, és a dir, a les alternatives de formació que tens a l'abast i al món laboral, que implica conèixer la realitat del mercat laboral.

LA FORMACIÓ: Coses que necessites saber abans d'escollir uns ESTUDIS
Les formes d'accés a aquests estudis
    Els continguts o el pla d'estudis
La durada
El tipus de títol que s'obté al finalitzar els estudis
Les sortides professionals, les tradicionals i les noves
Els centres públics i privats on s'imparteix
El cost dels estudis
Les possibilitats de beques o ajudes
El nivell de dificultat
Les característiques, els serveis i el prestigi dels centres on cursar-lo
EL MÓN DEL TREBALL: Coses que necessites saber abans d'escollir una PROFESSIÓ
Les tasques més habituals de la professió
El tipus d'eines, instruments i materials que utilitzen
Les condicions de treball habituals: horaris, entorn, etc.
El nivell de formació requerit
Les característiques personals més adequades per al treball
El sou aproximat i les condicions laborals
Les possiblitats de promoció
La situació actual de la professió en el mercat laboral
Les perspectives futures de la professió
Les professions semblants i relacionades
Les organitzacions o entitat on es pot obtenir més informació

Clicant AQUÍ pots seguir l'enllaç

Cap comentari: